Centre d´Estudis Locals de Burjassot
Centre d´Estudis Locals de Burjassot

                                      COL-LECCIÓ DE DIBUIXOS I PINTURES

CONSEJO.- Para poder ver cada fotografía a mayor tamaño se ha de teclear el cursor sobre la misma fotografía.

CONSELL.- Per a poder vore cada fotografia a major tamany s’ha de teclejar el cursor sobre la mateixa fotografia.

TÍTULO.- Burjassot - Lugares.

1.- Jardincillo detrás de la Ermita de San Roque.

2.- Campanario de San Miguel desde Obispo Muñoz.

3.- Pocito en el patio de los Silos junto al embarronat.

4.- Calle popularmente conocida comno "carrer del tranvía".

5.- Bosquecillo de l'eixireta

 

OBRA PICTÓRICA DE BURJASSOT DE JOSÉ MAYOL HERNÁNDEZ (1910 -1971)

Retrato al óleo de Carolina Álvarez Ruiz. Año 1832

TÍTULO: Dama joven

Descripción: Retrato de Carolina Álvarez Ruiz de niña, que posteriormente sería la  creadora de la Fundación Beato Juan de Ribera de Burjassot, que se haya expuesto en los salones de esta centenaria institución.

Según Arturo Cervellera Moscardó: “Se trata de una pintura representativa de la denominada corriente romántica, con gran corrección estética y grandes rasgos de ternura. La burguesía del siglo XIX se convirtió en el principal cliente de los artistas, que les encargaban los retratos de los miembros de sus familias en un ambiente cercano y amable.

El cuadro fue realizado durante el primer periodo de residencia en Madrid de su autor, Antonio Esquivel, donde la producción de estos retratos le reportaron un buen desahogo económico. Este tipo de pintura lo efectuó reiteradamente, y entre su catálogo pueden verse composiciones infantiles de características muy similares.

La pintura, sobre un fondo neutro, nos muestra el retrato frontal de Carolina Álvarez a los once años de edad. Destaca las tonalidades claras del vestido con grandes mangas en globo, las alhajas y un ancho cinturón en tonos verdes. La larga coleta recorre los hombros para acabar sujetándola con su mano derecha.

Está firmada en su ángulo inferior izquierdo, con el año precedido de las iniciales ft (fecit) como hacía habitualmente en sus cuadros.

Junto con otras siete pinturas, formó parte del lote que estuvo bajo la protección del Consejo Municipal, mientras el Castillo sirvió de cuartel para los milicianos de la Columna Temple y Rebeldía, durante la guerra civil”.

Técnica: Pintura al óleo. Fecha: 1832. Motivo: Retrato.

Autoría: Antonio María Esquivel y Suárez de Urbina. Estilo: Romántico.

Localización actual: Salones del Colegio Mayor San Juan de Ribera de Burjassot.

Fuente información: Arturo Cervellera Moscardó, “Ullada al Patrimoni Cultural de Burjassot” (nº XXIII), Objetivo, Boletín del Círculo Católico de San Roque.

Foto: Arturo Cervellera Moscardó.

Retrato al óleo de Carolina Álvarez Ruiz. Año 1847

TÍTULO: Dama

Descripción: Retrato de Carolina Álvarez Ruiz en su juventud, antes de que fuera creadora de la Fundación Beato Juan de Ribera de Burjassot, que se haya expuesto en los salones de esta centenaria institución.

Según Arturo Cervellera Moscardó: “La pintura nos muestra a Carolina Álvarez con 26 años de edad, en un alarde de minuciosidad en lo que respecta a la indumentaria, y donde la luz queda relegada a su rostro que observa al espectador. Nos la presenta con un recogido del que se desprende un aderezo en cascada que recorre la longitud del cuello. Luce un camafeo en el bajo escote donde los pliegues juegan con la transparencia de la gasa y deja al descubierto parte de los hombros. Destaca el empleo del rojo para los bordados y para la pieza aterciopelada que la encorseta con ribetes dorados

Este retrato femenino forma parte de las obras más valoradas del autor, pues en esta faceta alcanzó las cotas de excelencia. Así mismo, corresponde al periodo de 1845-1855, que es identificado por los expertos como el mejor de su producción.

La obra se caracteriza por el uso de un lenguaje romántico, la importancia del dibujo, la utilización de colores con un aspecto vaporoso y la luminosidad de los tonos de la piel. Como en otras de sus obras similares, es un compendio de las influencias de Murillo, la pintura inglesa y la ascendencia goyesca.

Junto con otras siete pinturas, formó parte del lote que estuvo bajo la protección del Consejo Municipal, mientras el Castillo sirvió de cuartel para los milicianos de la Columna Temple y Rebeldía, durante la guerra civil”.

Técnica: Pintura al óleo. Fecha: 1847. Motivo: Retrato.

Autoría: José Gutiérrez de la Vega y Bocanegra. Estilo: Romántico.

Localización actual: Salones del Colegio Mayor San Juan de Ribera de Burjassot.

Fuente información: Arturo Cervellera Moscardó, “Ullada al Patrimoni Cultural de Burjassot” (nº XXIV), Objetivo, Boletín del Círculo Católico de San Roque.

Foto: Arturo Cervellera Moscardó.

"La Mascletà de Burjassot". Autor: Constantino Gómez Salvador. Año 1910

Disparà de la traca en Burjassot

(En varios libros aparece citada como “La Mascletà de Burjassot”)

Descripción: Se trata de una espectacular representación gráfica, que plasma no solo el ambiente popular de un día de fiesta en Burjassot a los pies del patio y de la ermita de San Roque a finales del siglo XIX, sino, y aquí está su extraordinario valor, el deseo de su autor de dejar constancia documental de aquel mundo “traquer” que estaba en vías de evolución, y dejar para la posteridad uno de los testimonios más gloriosos de Burjassot que fue uno de los pueblos donde tuvo origen la traca valenciana; considerando la palabra “traca” en su significado inicial.

Este cuadro tiene, por lo menos, dos lecturas: una, topográfica y otra etnográfica.

Por lo que respecta a la primera, diremos que se trata de un formato apaisado donde se pueden distinguir tres planos; un primer plano, donde figuran varias personas llenando la explanada que en aquella época había a los pies de los Silos, y donde hace unos cien años se plantaron unas acacias formando un paseo desde la calle Nueva, cuando todavía no se había construido nada aquí; entre estas personas aparecen los pirotécnicos que preparan una “disparà” con los morteretes (también llamados tracas, incluso “masclets”, o “coets”) clavados en el suelo, además de una bombarda o “canterella”. Así también aparecen un jovencito con gorra junto a la bombarda, un hombre con bigote y gorra blanca de visera, todo  él vestido de blanco –muy singular-, y una señora ataviada con mantón de Manila y velo en la cabeza, que yendo a misa a la ermita de Sant Roque lleva un decorado abanico y su silla de misa con hojas de boga tal como usualmente se cogía con las dos manos a la altura de las costillas. En segundo plano está plasmado el muro de los Silos, atestado de personas entre las que destacan las mujeres con los parasoles de colores claros. En el último plano, es decir al fondo de la escena, destaca la frontera y el campanario de la ermita de San Roque.  

Toda la escena plasma el ambiente festivo después de la misa mayor, de una mañana de agosto (observad las sombras), preparando una “disparà”, muy posiblemente durante la fiesta de San Roque.

Ahora bien, por lo que respecta a la que hemos denominado como lectura etnográfica hay que tomar la erudita descripción que nos proporciona Andrés Castellano Martí: «El tema del cuadro es sencillo e ingenuo, y de forma fácil explica la preparación de una “Disparà de Traca i Canterella” en la calle adyacente a los Silos de Burjassot. La escena reflejada pertenece a toda la Primera y Segunda Épocas de la Traca. Por los personajes que retrata bien pudo ser de 1885 a 1895. Constantino la pintó de memoria pues esta escena la tenía grabada en su alma y en su mente de forma muy profunda. Constantino a lo largo de su vida fue un enamorado de las tradiciones, especialmente las de la pólvora. Los personajes que pinta son bastante familiares a finales del siglo XIX, en el mundo de la “Traca”. Estas personas darían dinastías traqueras que todavía continúan. Los que están al fondo son de la familia Bronchú. Y el joven que está más cerca es de los Caballer; concretamente el padre de “Vicentet” Caballer Calatayud. El personaje retratado en primer plano es el propio pintor, Constantino. La única mujer del cuadro muy bien podría ser su madre.

Toda la obra tiene el halo de lo que fue y va a desaparecer. Las “Tracas” tienen hasta el más ínfimo detalle que las identifica; fabricación, años, vida. Los dos jóvenes retratados son los herederos más significativos de la “Traca” en las ciudades de Godella y Burjassot.

Constantino cuando pintó el cuadro, lo hizo destacando aquello que estaban haciendo aquellas personas y que pensaba que iba a desaparecer. En la época en que realiza la obra, ya se disparaban “trams de trons i nuvolaes de canterella”. La “Traca” clásica eran pocos los pueblos que la disparaban. Precisamente uno de ellos, Burjassot, fue el primero en empezar y el último que la mantuvo».

Técnica: Óleo sobre lienzo. Medidas: 127´5 x 198´5 cm. Datación: Pintado, aproximadamente, en 1910.

Autoría: Constantino Gómez Salvador.

Propiedad actual: Obra artística del Museo Nacional de Cerámica y Artes Suntuarias Manuel González Martí (por donación de la hija del artista, Carmen Gómez de Carreño, el 8-6-1958).

Restauración: Hacia 1995, gestionada por Andrés Castellano Martí, responsable además de la reparación del olvido que padecía este cuadro.

Fuente información: Santiago López García, “Ullada al Patrimoni Cultural de Burjassot” (nº II), Objetivo, Boletín del Círculo Católico de San Roque.

Domingo de Pascua en Burjassot. Autor: Manuel Sigüenza Alonso. Año: Entre 1920 y 1930.

Domingo de Pascua en Burjassot

Descripción: Representación del ambiente popular en la celebración de la fiesta del Encuentro. Este pequeño cuadro plasma devotamente y de forma magnífica el tradicional “Encuentro” de Cristo resucitado con su madre la mañana del Domingo de Resurrección en la plaza del Pozo de Burjassot bajo el dosel enramado. Una perspectiva urbana donde se aprecia el casalicio del pozo, la cúpula de tejas azules y el esbelto campanario del templo de San Miguel, así como el castillo-palacio, en un ambiente festivo donde participa el clero y el bullicioso público.

Su autor poseía una mirada de pintor meticuloso que se traduce en sus obras en una pincelada de toques diminutos, combinados hábilmente y reveladores de un proceso de análisis destinado a dar solución a problemas estéticos resueltos de forma que recuerda a Ignacio Pinazo; efectivamente se puede apreciar en la renuncia al acabado clásico o en la recurrencia a figuras y formas sutilmente esbozadas. 

Técnica: Pintura al óleo; Medidas: 10 x 18 cm.;Fecha: Entre los años 1925 y 1930.

Autor: Manuel Sigüenza Alonso.

Propiedad actual: Colección privada.

Fuente información: Santiago López García, “Ullada al Patrimoni Cultural de Burjassot” (nº V), Objetivo, Boletín del Círculo Católico de San Roque.

Fiesta del Encuentro en la Plaza del Pozo. Autor: Manuel Sigüenza Alonso. Año: Entre 1925 y1930

Fiesta del Encuentro en la Plaza del Pozo

Descripción: Pintada “in situ”, esta obra representa la celebración de la fiesta del Encuentro en la Plaza del Pozo de Burjassot. En ella se aprecian, bajo un dosel enramado, las imágenes de Cristo y la Virgen, así como un sacerdote y un par de monaguillos en primer término. A la derecha, desde la ventana y la puerta de una fachada engalanada, varias personas observan la escena. En segundo término podemos distinguir el pozo, y, tras él, el castillo, la cúpula de la iglesia de San Miguel y su torre campanario.

Constituye una muestra del instantismo valenciano, derivación del impresionismo, consistente en pintar del natural y de forma muy rápida para captar el instante. Esta técnica fresca y directa, aprendida sobre todo de Pinazo, se puede apreciar en la renuncia al acabado clásico o en la recurrencia a figuras y formas sutilmente esbozadas. Constituye una auténtica explosión de luz y color en la mejor tradición de la Escuela Valenciana, a la que su autor representó durante toda su larga vida.

Técnica: Pintura al óleo. Fecha: Entre los años 1925 y 1930.

Autor: Manuel Sigüenza Alonso.

Propiedad actual: Colección privada.

Fuente imagen: burjassotenfotos.com. Exposición pictórica sobre la obra de D. Manuel Sigüenza, en Museo del Carmen, en Valencia.

Los Silos de Burjassot. Autor: Ignacio Pinazo Camarlench. Año 1883

Los Silos de Burjassot

Descripción: Representación del Patio de San Roque de Burjassot durante un día de fiesta a finales del siglo XIX. Varias tapaderas o pilons de los silos se observan en primer término, también se distingue la esbelta cruz de la explanada, así como el paisaje del horizonte, y una multitud humana que disfruta del momento. Todo ello plasmado con pincelada rápida y espontánea, suelta, informal, con una técnica afín al impresionismo pero ya evolucionada hacia un particular expresionismo en el que late tanto la influencia goyesca como impulsos totalmente modernos. Su autor fue un pionero: con él se cierra el ciclo romántico, académico y costumbrista de la segunda mitad del siglo XIX y comienza la modernidad, acercándose a la abstracción.

Dicha obra pictórica sufre un error de identificación, pues aparece titulada en cierta Enciclopedia como “El Pincio de Roma”, confundiéndola con el paisaje de un pintoresco lugar de la ciudad de Roma.

Autor: Ignacio Pinazo Camarlench

Datación: 1883

Propiedad: Colección foránea privada

Fuente información: Santiago López García, “Ullada al Patrimoni Cultural de Burjassot” (nº XVIII), Objetivo, Boletín del Círculo Católico de San Roque.

Los Silos de Burjassot. Vista ezterior del recinto. Autor: Rafael Montesinos y Ramiro. Año 1884

TítuloLos Silos de Burjasot. Vista exterior del recinto

Descripción: Panorámica desde bajo de la rampa de acceso al portal de Los Silos, teniendo en primer plano un grupo de personas, concretamente un grupo familiar, que al parecer ha llegado al lugar en una tartana de las que se alquilaban para llevar a Burjassot a los visitantes que las podían pagar. Vemos la ermita y el gran almacén tal como eran a mediados del siglo XIX, sin los cambios que posteriormente se efectuaron.

Técnica: Aguada sobre papeFecha: 9 de abril de 1844 Medidas: 18x12 cm

Autor: Rafael Montesinos y Ramiro

Propiedad actual: Descendientes del autor

Fuente información: Santiago López García, Revista Objetivo Fiesta de la Casa, 2016

"Mujeres de Burjasot". Año 1929

TÍTUL.- “Mujeres de Burjasot”.  (Any 1929). 

DESCRIPCIÓ FISICA DE LA PINTURA.- Este llenç, que té l’aclaridor títul de “Mujeres de Burjasot”, és un quadre que retrata a un conjunt de tres dones vestides de llauradores de Burjassot; on es recopilen i arrepleguen aspectes etnogràfics i populars d’un poble valencià, dins del desig de deixar constància dels caràcters representatius de l’Espanya tradicional que tant agradava als col·leccionistes d’art romàntics estrangers,

En la composició del quadre, apareixen retratades estes figures de les tres dones, que visten el trage valencià o de llauradora; si bé, principalment, procura enfocar  l’original pentinat de la dona valenciana, ab la seua metàl·lica pinta, els caragols, agulles, ganchos de monyo, etc.

AUTORIA DE LA PINTURA.- L’autor d’esta interessant obra d’art, és el gran mestre, José Maria López Mezquita, pintor espanyol de la primera meitat del segle XX; excelent retratiste de forma acadèmica, realiste i també vanguardiste. Este quadre el va pintar en l’any 1929.

Dades biogràfiques del pintor.- José María López Mezquita fon un pintor naixcut a finals del segle XIX, concretament en 1883, que arribà a ser uns dels grans representants de la pintura espanyola del segle XX, aconseguint magnífica fama internacional.

Va nàixer en Granada, en una família de comerciants. I de ben menut manifestà els seus extraordinaris dots artístics. Aixina s’inicià als nou anys en l’aprenentage de la tècnica pictòrica.

Pocs anys després, la seua família es traslladà a Madrid, i allí ingressà en l’Escola de Pintura i Gravat. Als díhuit anys presentà varis quadres a l’Exposició Nacional de Belles Arts de 1901, tots molt valorats, i especialment ab una medalla d’or a l’ara famós “Cuerda de presos”.

Arreplegà influències de Ramón Casas i Barbó, així como de Joaquín Sorolla, pero també dels nord-americans James McNeill Whistier i John Singer Sargent. Tingué la sort del mecenage de l’Infanta Isabel de Borbó, i aixina pogué viajar pensionat per varis països d’Europa durant quatre anys, iniciant la seua proyecció internacional. I a més, li augmentà la fama i el reconeixement internacional al conèixer el riquíssim hereu, filantrop i enamorat de la cultura espanyola, Archer Milton Huntington, que li encarregà i adquirí diversos quadres per a la seua col·lecció museística novayorquina.

López Mezquita pintà temes socials, i principalment folklòrics, pero es va prodigar en el retrats; retratant tant a personages de les elits socials com populars. Fruit del seu constant treball, obtingué una rellevant posició econòmica que li va permetre viajar per diversos països i recórrer gran part d’Espanya retratant aspectes etnogràfics. Inclús en Alacant, concretament en Elig, adquirí un hort en el Palmeral on es va fer construir un estudi i residència, seguint la llum que trobà el també pintor i mestre Sorolla. Després d’una intensa vida, reconegut com el gran retratiste que fon, faltà en 1954.

TÉCNICA.- Es tracta d’una obra pictòrica feta en la tècnica de la pintura a l’oli, i en un estil dins dels cànons del realisme, des de l’òptica del costumisme. Les seues mides són: 80 cm. x 65 cm..

LOCALISACIÓ I PROPIETAT ACTUAL.- Con s’hauran donat conte, la majoria d’estes obres d’art que exposem ací en este Museu Virtual H. i E. de Burjassot, estan localisades en museus i col·leccions privades foranies, inclús en països de l’estranger. Este quadre és, tal volta, el que està ubicat en la ciutat i país més allunyat de Burjassot. Por això em costà prou el localisar este interessant quadre, i prou més l’obtindre la seua image i les seus dades descriptives. N’hi ha que tindre en conte que esta investigació la vaig realisar quan encara no existien ni els actuals telèfons intel·ligents ni l’Internet. Allò va ser quan estiguí completant un treball titulat “Catalogación de los elementos artísticos de Burjassot”, en que vaig conèixer l’exposició que organisà la Fundació del Banc de Bilbao Vizcaya Argentaria, en la ciutat de Madrid, entre els anys 2000 i 2001, basada en diverses obres d’art procedents de la col·lecció de la Hispanic Society of America Museum, fundada pel mecenes i coleccioniste Mr. Archer Milton Huntington, ubicada en la ciutat de New York (en la avinguda Broadway, en la part alta de Manhattan, entre els carrers 155 i 156). La sorpresa va ser, al vore en el catàleg esta obra d’art, titulada aixina: “Mujeres de Burjasot”. El senyor Archer, era un benefactor col·leccioniste d’obres d’art de temàtica hispanista, que contractava els servicis de prestigiosos artistes espanyols, entre ells, el pintor, José María López Mezquita, a qui li encarregà diversos quadres de temàtica folklòrica i costumista de temàtica espanyola.

Dins del procés de conèixer més informació al respecte, vaig contar en la valuosa ajuda del professor D. J.J. L.F. conservador i cap de departament del Museu del Prado de Madrid, el qual havia col·laborat en l’exposició que patrocinà el Banc B.V.A., titulada: “De Goya a Zuloaga. La pintura española de los siglos XIX i XX en la Hispanic Society of America.” on s’exposà el quadre de José María López Mezquita titulat aixina: “Mujeres de Burjasot. Valencia”. Tan prestigiós i amable professor m’assistí, i m’orientà per a que poguera contactar en Dª. S. G. S. directora de departament corresponent en el Banc B.V.A.; aportant tant l’un com l’atre valuosa informació, als quals agraïxc les seues altruistes atencions.

FONT D’INFORMACIÓ.- Artícul de Santiago López García, publicat en l’entrega nº XVIII, de la secció “Ullada al Patrimoni Cultural de Burjassot”; del bolletí “Objetivo”, de juny del 2015, editat pel Circulo Católico.

Catàleg de l’exposició del BBVA (publicat en 1-giner-2000) titulada: “La pintura española de los siglos XIX y XX en the Hispanic Society of America Museum.”Text de Santiago L.G.

(NOTA.- Se advierte de la obligación legal de respetar los derechos de autor, y de la prohibición total o parcial de reproducir estos textos sin la debida autorización de los autores; como así mismo respecto a las imágenes de las que se ha de dar su origen). Por el Consejo Directivo del Museo Virtual H. y E. de B.   

Retrato al óleo de "DON MANOLITO". Año 1940

RETRATO DE “DON MANOLITO”

Por las calles del Burjassot de la posguerra paseaba un hombrecillo muy peculiar… aunque  sus facultades mentales estuvieran algo mermadas siempre contó con el respeto y simpatía vecinal.

Llevaba siempre en brazos una de esas pequeñas hornacinas de madera y cristal que contenía la imagen de algún santo. También solía llevar colgado del brazo, con más frecuencia de lo necesario, un paraguas. Debía llamarse Manuel porque todos le llamaban Don Manolito.

Tan pintoresco personaje, y tan vinculado a Burjassot, atrajo la atención de José Mayol que lo retrató magníficamente. El cuadro, en su momento (1940), fue muy visto y reconocido.

Cabe relatar, y justo es hacerlo, que esta obra fue presentada a un concurso cuyo Jurado decidió que, por su calidad, merecía el Primer Premio. Sin embargo, uno de sus miembros cambió de opinión argumentando que "las manchas rojizas del fondo le recordaban la quema de iglesias y, por tanto, no se le debía premiar”. Cierto grado de fanatismo, incongruencia y el servilismo de algunas mentes, en aquella época, impidieron que se le otorgara el premio.

Don Manolito” es un óleo sobre lienzo de 184 x 110 cm. Año 1940

Autor: José Mayol Hernández

Fuente de Información: Ana Mayol

Retrato al óleo de Miguel Bordonau Mas (1901-1990)

RETRATO DE MIGUEL BORDONAU MAS

(1901 - 1990)

No existen documentos que nos permitan conocer cuántos retratos realizó José Mayol ya que, tratándose de encargos particulares, el destino de cada uno  de ellos fue el domicilio de los retratados y, más tarde, el de sus herederos.

Sí es sabido que diversas personalidades encargaron su retrato al pintor Mayol, como es el caso de Miguel Bordonau Mas (1901–1990).

Tenemos constancia de esta obra por la vinculación con Burjassot del señor Bordonau que, en su juventud, fue alumno residente y becario del Colegio Mayor San Juan de Ribera, en la primera promoción (1916-1917).

Posteriormente, contrajo matrimonio con Teresa Ibáñez Alonso que pertenecía a una familia muy estimada en Burjassot, con la que tuvo dos hijas que también nacieron en este municipio. La familia Bordonau solía residir aquí durante sus períodos vacacionales por lo que, aún hoy, es recordada en nuestra ciudad, con respeto y afecto.

Miguel Bordonau Mas ostentó relevantes cargos, a los 22 años de edad fue nombrado Director del Archivo de Simancas (desde 1923 a 1930). Seguidamente fue trasladado a Madrid pasando a desempeñar el cargo de Secretario y Jefe de Personal en la Biblioteca Nacional de España, de la que años después llegaría a ser el máximo responsable. También fue Director General de Archivos y Bibliotecas (de 1947 a 1951) y, por segunda vez, en 1962 y Director de la Biblioteca Nacional de España (de 1961 a 1967). Posteriormente terminó su carrera profesional como Director del Archivo de Protocolos en Madrid hasta su jubilación en 1971.

Aprovechando una de sus estancias en Burjassot, quiso ser retratado por José Mayol.

Aunque el retrato es pintura al óleo sobre lienzo, la fotografía fue hecha en blanco y negro en la década de los años 50.

Autor: José Mayol Hernández

Fuente de Información: Ana Mayol

Título: “Sº Roque, les Siches en 23 de Junio 1699”

Descripción: Los Silos de Burjassot. En primer lugar, se observa la vegetación que rodeaba Los Silos (matorrales y un pino). En segundo plano, aparece uno de los almacenes exteriores y el muro que cierra la construcción. A la izquierda de la imagen se encuentra la rampa de tierra, y al final la puerta de acceso, y junto a ella la parte lateral y trasera de la ermita de San Roque.

Técnica: Dibujo a pluma y aguada Fecha: 23 de junio de 1699 Medidas: 21x29 cm

Autor: Juan Conchillos Falcó

Propiedad actual: Museo de Bellas Artes de Valencia

Fuente información: Roberto Blanes Andrés, Los Silos de Burjassot (1573-1600) Un monumento desconocido. Consell Valencià de Cultura, 1992

Teló de la boca de l´antic teatre del Circulo Católico de Burjassot.

Títul.- Teló de boca de l’antic teatre del Circulo Católico (de Burjassot).

Descripció general.- Es tracta de l’antic teló de boca que tancava i obria l’escenari del teatre que s’instal·là en el pati de l’edifici del Circulo Católico als principis del segle XX.

Investigació sobre el seu autor.- No fa molt s’havia arribat –pel pas del temps- a ser una incògnita l’autor de la pintura. Sempre m’interessí per conèixer l’autor que pintà el teló, pero durant molts anys no vaig conseguir averiguar-lo per molt que ho vaig intentar, puix el temps transcorregut des de que es va pintar va fer que els vestigis anaren perdent-se en Burjassot. No obstant, raonant en els socis dels Círcul, especialment en els Srs. Rafael Bueno i José María Estellés, em donaren la pista de que es poguera tractar d’un famós pintor de Godella. En eixa pista estiguí uns quants anys sense trobar la solució, fins que un dia vaig conèixer a una persona, Manolo Bargues Marco; un prestigiós pintor decorador natural de Godella i fill també d’artistes, que em donà la solució. El Sr. Bargues el conegué personalment, puix compartien l’àmbit professional, encara que ell era en aquella época molt més jove. També coneixia als descendents del pintor del teló de boca del teatre, que també són artistes plàstics; un d’ells, el Sr. Enrique, havia escrit un llibre, així com un informe al croniste de Godella, donant la biografia del seu yayo. Tots ells em donaren el nom de l’autor: Francisco Rodríguez Cabanes.   

Localisació.- Des de la seua instal·lació, a principis del segle XX, el teló estigué adornant i complit la seua missió fins que pels anys 1980 es decidí demolir tot l’edifici: tant l’antiga mansió, com el teatre que s’havia construït en el pati posterior. A conseqüència de tal enderrocament, el teló fon desmuntat i guardat provisionalment. No obstant, quan s’acabà de construir el nou edifici: una finca que en el seu semi-soterràneu s’habilità el nou teatre s’instal·là un nou teló.

Passat el temps, segons em contà el Sr. Manuel Bort Almenar, estant ell present, un dia es retrobà, de forma casual, este teló dins de l’antic almagasén de superfície de Les Siges, on reaparegué enrollat, puix evidentment algunes persones haurien pres anys abans la decisió de depositar-lo allí  mentres duraven les obres. 

Una volta retrobat el teló, segons se m’explicà, el Sr. Samuel Subiela s’encarregà de que s’emmarcara per a conservar-lo. Donat el seu estat, es decidí retallar les vores filagarsades i es col·locà en el lloc on actualment està exhibit.

Passats els anys ha patit un greu atac d’insectes destructors, que no es pugué resoldre a temps donat l’alt preu de la seua restauració.

Ubicació actual.- .- Actualment es troba exposat en una de les parets laterals de la platea o pati de butaques del teatre del “Círculo Católico” (de Burjassot) emmarcat com un quadre.

Descripció detallada del teló.-

Motiu estètic.- La pintura representa una panoràmica del pati de Sant Roc (de les Siges de Burjassot) que apareix en un segon pla, emmarcat per una atre primer pla que representa un majestuós teló constituït per diversos components, tals com el bambalinó, i atres teles com dos grans cortinages laterals entreoberts i mig arreplegats que l’ambienten com si es tractara d’un escenari de teatre; donant una sensació de realitat molt aconseguida.

El seu colorit li dona una lluminositat particular, especialment al cel i a l’enllosat.

Mesures.- possiblement l’original tindria 7 metres per 3´5 metres.

Tècnica pictòrica.- donada la seua gran superfície es va pintar a témpera.

Datació.- aproximadament de l’any 1914, segons informació del Sr. Enrique. Es tracta d’un teló dels que s’activen en vertical tenint el seu moviment ascendent–descendent; és dir del tipus a la alemanya o de guillotina.

Autoria de la pintura del teló.- original de Francisco Rodríguez Cabanes (naixcut en Torrent, en 1880 ), que s’aveïnà definitivament en Godella, i conegut ací, popularment, com “el pintoret”.

Fonts d’informació.- Llibre escrit per Enrique Rodríguez-Bronchú Orts (net de Francisco Rodríguez Cabanes), titulat: “Crónica de un cincuentenario y otros perfiles de Godella”, publicat en 1978; artícul escrit per Santiago López García, publicat en la secció “Ullada al Patrimoni Cultural de Burjassot” corresponent a l’entrega nº VIII, en la revista Objetivo, publicada per l’entitat “Circulo Católico” corresponent al nº d’abril-juny de 2010; treball titulat: “Catalogación de los elementos artísticos de Burjassot” (sin publicar), de Santiago L. G.; artícul escrit per Santiago López García, titulat: “Investigació sobre l’autoria del Teló de Boca de l’escenari de l’anterior Teatre del Circulo Católico de Burjassot”, publicat en la revista cultural de Burjassot Nucli Antic, nº 17, corresponent a març de 2016.

Fotografia: Francisco Bonora Ros (fotògraf professional).S.L.G.

(NOTA.- S’advertix de l’obligació llegal de respectar els drets d’autor, i de la prohibició total o parcial de reproduir estos textos sense la deguda autorisació dels autors; com aixina mateix respecte a les imàgens de les que s’ha de donar el seu origen). 

        Pel Consell Directiu del Museu Virtual H. i E. de Burjassot.  

TÍTUL/TÍTULO.-  "Vista de Valencia, tomada del lugar de Burjasot".

DESCRIPCIÓ/DESCRIPCIÓN.- Se trata de uno los grabados que se incluyeron en el conjunto de libros: Voyage pittoresque et historique de l'Espagne, par Alexandre de Laborde et une societé de gens de lettres et d'artistes de Madrid. Vol. I, parte 2º (Royaume de Valence). Publicado en París, y datado hacia 1811 (si bien el viaje por España se realizó entre 1800 y 1806), representa una espectacular vista en perspectiva del lugar (pueblo) de Burjassot hasta la  ciudad de Valencia, donde se aprecian toda clase de detalles topográficos.

La obra, compuesta de cuatro volúmenes con más de 3.600 páginas y más de 900 grabados, fue publicada bajo la titularidad y responsabilidad del francés (de origen español, i de polifacética biografía pues además de arqueólogo fue político; siendo Embajador de Francia en España) ALEXANDRE Louis Josept de LABORDE, en la que colaboraron dibujantes y grabadores de gran categoría artística, en una época en que la visión romántica predominaba. 

Los autores del dibujo y del posterior grabado, -concretamente la plancha LXXXIX- fueron en este caso, según podemos apreciar al pie de la estampa: Ligier del. (que quiere decir: dibujado por Ligier), y Dequevauviller sculp. (que quiere decir: grabado por Dequevauviller).   

El dibujante realizaría varias tomas directamente en Burjassot, pero al realizar el grabador la plancha en París, quiso realizar una composición que reuniera estéticamente los elementos que deseaba realzar; por ello, pienso que, el resultado visual no es exactamente como es en la realidad.

UBICACIÓ I PROPIETAT ACTUAL/UBICACIÓN Y PROPIEDAD ACTUAL.- Tanto esta lámina como todas las demás que formaba parte del álbum que se publicó, se imprimieron en gran cantidad y se distribuyeron por media Europa. Con el tiempo fueron material de coleccionistas y anticuarios. En concreto, esta lámina suelta, fue localizada hacia el año 1970, por casualidad, en el Rastro de Madrid, en un viaje que tuvo que realizar el que fue alcalde de Burjassot, D. Pedro Bueno Gil, junto con otro concejal. Parece ser que fueron dos ejemplares de la misma lámina las que se adquirieron, y fueron depositadas, tras enmarcarlas, una en la Biblioteca Pública Municipal, y la otra en el despacho del Interventor del Ayuntamiento. Así, en año 1971, se reprodujo en las páginas del programa de las Fiestas Patronales.  Dichas láminas, estuvieron durante años en dichas dependencias municipales. Y cuando se trasladó la Biblioteca Pública Municipal a la nueva instalación de la Casa de la Cultura, se decidió depositarlas allí. Y cuando el archivero municipal ejerció la Dirección de la Casa de la Cultura se ubicó en una sala dedicada a material para una futura colección museográfica. Pero… en 1998 se cambió al director. Y el nuevo, decidió el vaciado de dicha sala, resultando desubicadas las piezas. Y así hasta ahora en espera de una posible reposición

FONT DE L'INFORMACIÓ/FUENTE DE INFORMACIÓN.-  Libro de Santiago López García, titulado: "Aproximación a la Historia de Burjassot y su entorno". Págs. 155 a 163. Publicado por el Ayuntamiento de Burjassot en 1989. Biblioteca Nacional de España, e informe de la Asociación Cultural L’Almara.

Por el Consejo Directivo del Museo Virtual H. y E. de Burjassot.

"Paisaje de Burjasot". 1933. Autor: Luis Felipe de Usabal Hernández

TÍTUL.- "Paisaje de Burjasot"

Dades identificatives:

Títul.- “Paisaje de Burjasot.”

Autoria de la pintura.- Luis Felipe de Usabal Hernández.

Tècnica.- Pintura a l’oli.

Data.- Esta pintura, està datada en 1933.

Mesures.- 40 x 24 cm.

Motiu.- Paisagisme 

Estil.- Pintura expressionista.

Descripció de la pintura.

En esta atra pintura, plena de colorit, del gran artiste Luis Felipe de Usabal, s’aprecia una àmplia panoràmica de Burjassot. En la composició d’este quadre, apareix un paisage molt extens; com el que s’aguaitava des de les zones altes de Burjassot al voltant dels anys 1920 del segle XX. Este en concret ens mostra, al fons, la llinea blava del mar del Golf de Valéncia (quan encara es podia gojar des d’ací), així com l’edifici del monestir de  Sant Miquel dels Reis a la vora de l’antic Camí Reial. Més a prop, casi en el centre, es distinguix la silueta del pi de l’alqueria denominada popularment de Barraig (o del Pi). A la dreta, estan plasmades les torretes miramar de les vil·les. I a l’esquerra varies mansions com la que adquirí el tenor Lauri Volpi, així com dos de les naus industrials de les cocheres dels tramvies en la pujada a Godella; carrer on s’alineaven atres chalets que també tenien torretes miramar i llucernaris.  Davant de tot, Usabal pintà l’exuberant vegetació que hi havia en la vall on es construí la finca agrària de l`Hort del Sr. Aznar. 

El paisage arreplega ab certa densitat els elements que ocupaven un panorama tan ampli; solució que es compren per a poder condensar en un quadre llimitat en dimensions un arc tan dilatat; la solució és genial pensant la dificultat de plasmar aquell panorama, tal volta vist, des de l’avinguda que puja des de la plaça de la Concòrdia fins a les “Tres Maries” i “Monte Carmen”, i que en aquella època es coneixia com avinguda de Primo de Rivera (o com anteriorment es digué, avinguda del Siglo).  Molt possiblement, captara dit paisage des de sa casa.

Dades biogràfiques del pintor.

Luis Felipe de Usabal Hernández naixqué en Valéncia l’any 1876,  i arribà a ser uns dels grans representants de la pintura espanyola del segle XX, aconseguint magnífica fama internacional. No obstant, és precís denunciar l’equívoc d’unes pàgines d’Internet malicioses que el citen com a “pintor català”. Evidentment, el que fon gran mestre, Luis Felipe de Usabal Hernández, és valencià, naixcut en la segona meitat del segle XIX.

De ben jove manifestà els seus extraordinaris dots artístics. Aixina s’inicià en l’aprenentage de la tècnica pictòrica, cursant estudis en l‘Escola de Belles Arts de Sant Carles, encara que també fon escultor i genial il·lustrador.

Era admirador de Sorolla, i arribà a ser amic d’ell.

La seua genialitat anà creant un estil elegant i plàstic, modern, exquisit ab la fisonomia humana, i ab gran imaginació per a crear ambients.

Este personal estil quedà plasmat en la seua manera de fer il·lustracions que li obriren primer les portes  de les arts gràfiques en Alemanya, i a continuació en la productora cinematogràfica nord-americana Fox Films. en la qual treballà entre els anys 1923 i 1928.

Una volta consolidat com una gran figura del món artístic de Hollywood, decidí tornar a Espanya, adquirint una vivenda en Burjassot, puix en aquella època resultava ser un lloc atractiu, pròxim a Valéncia i al mateix temps molt diferent -a millor- pel clima i ambient, i també ab una atractiva i assossegada vida social.

Sa casa estava pròxima a la pujada a les “Tres Maries”, denominada en aquella època Avda. de Primo de Rivera, actualment denominada com Avda. Pi i Margall; un lloc des d’on s’aguaitaven unes extenses vistes, concretament en el carrer perpendicular conegut actualment com Joaquin Costa, nº 4 (abans nº 2), tal com encara consta esculpit en alt relleu dalt de la porta. 

Recentment torní a visitar la casa que fon del pintor Luis Felipe Usabal, que excepcionalment encara existix entre alts edificis de pisos, i on la seua actual propietària amablement m’explicà que fon necessària una important rehabilitació, i que no obstant es mantingueren les pintures que decoraven el trespol de l’edifici, actualment tapat pel nou cel ras. El sostre de l’immoble era molt alt. I així mateix les portes del carrer eren de grans dimensions.  

L’artiste Usabal adquirí esta casa de planta baixa, dotada d’un jardí on havien plantats alguns pins, a l’igual que davant de la porta en el carrer.

Aquella casa, tal com també m’explicà la seua propietària per compra, fa anys, a una llunyana parent del pintor, tenia pintades ab figures les grans portes interiors de fusta, que fatalment no quedaren immunes davant de les destructives termites.

Fonts d’informació. -

El pintor Usabal va ser molt famós i conegut en Burjassot durant els anys anteriors a l’esclat de la guerra civil. Pero, posteriorment, pràcticament quedà oblidat, puix ya havia faltat en 1937, i a més, el seu passat on s’implicà en el republicanisme ya no l’afavoria. No obstant, la figura i l’obra pictòrica d’Usabal s’ha rehabilitat ací gràcies a una de les persones que Burjassot té l’honor de contar entre els seus veïns: m’estic referint al Sr. Julio Llopis Cabo; interessat per la cultura en general i per l’art en particular. Com col·lega en estes aficions, fa temps em proporcionà un dossier -ab retalls de prensa d’época, etc.- sobre este gran pintor que tingué la seua residència en el Burjassot anterior a la guerra civil espanyola i que assolí una gran fama en l’estranger.

En base ad ell, vaig fer dos artículs per a la secció “Ullada al Patrimoni Cultural de Burjassot”, el referent ad este quadre,  va ser el nº XXII (Juny 2017), de la Revista Objetivo, editada pel Círculo Católico. Aixina mateix, en la pàgina d’Internet “Blog de Burjasotenses” es dedicà un artícul, de Luis Manuel Expósito Navarro, al pintor Usabal, en base a la documentació i les dades que també li va facilitar pel Sr. Llopis Cabo.  I també en la web “Centred’estudisburjassot”, secció: Personatges de Burjassot, està publicat un artícul conjunt del Sr. Julio Llopis Cabo, i de Luis M.  Expósito Navarro, dedicat al pintor Usabal, on s’adjunten, també, dos quadres del pintor Usabal: este, titulat “Paisaje de Burjasot”, i un atre titulat “Tejados de Burjasot”, de propietat particular, i publicats en pàgines web d’Art Espanyol especialisades.Text de Santiago L. G.

(NOTA.- S’advertix de l’obligació llegal de respectar els drets d’autor, i de la prohibició total o parcial de reproduir estos textos sense la deguda autorisació dels autors; com aixina mateix respecte a les imàgens de les que s’ha de donar el seu origen). 

Pel Consell Directiu del Museu Virtual Històric i Etnogràfic de Burjassot.  

Tejados de Burjasot 1933. Autor: Luis Felipe de Usabal Hernández

 DTUL.- "Tejados de Burjasot"

Dades identificatives:

Títul.- “Tejados de Burjasot ”.

Autoria de la pintura.- Luis Felipe de Usabal Hernández.

Tècnica.- Pintura a l’oli.

Data.- Esta pintura, està datada en 1933.

Mesures.- 33 x 40 cm.

Motiu.- Paisagisme 

Estil.- Pintura expressionista.

Ampliació dades biogràfiques del pintor.- Continuant en les dades biogràfiques que hem encetat en la ficha de la pintura “Paisaje de Burjasot”, afegirem que, segons les informacions recopilades pel burjassoter Sr. Julio Llopis Cabo, Luis Felipe de Usabal Hernández, als díhuit anys, ya presentà varis quadres a l’Exposició Nacional de Belles Arts de 1901, tots molt valorats. Estudià en les acadèmies de Belles Arts de Valéncia, Madrid, París, Roma i Munich. Obtingué  també medalla d’or en l’exposició de 1909. Treballà en Berlín com col·laborador de diverses revistes satíriques, sent membre de l’Associació d’Il·lustradors Alemanys.

Pero el seu major èxit com il·lustrador arribà al ser contractat per la productora  nord-americana Fox, traslladant-se a Hollywood, on va ser contractat per l’industria cinematogràfica i es va distingir com un reconegut cartelliste, a més de sol·licitat retratiste, especialment de les estrel.les femenines. De fet, la prensa de l’època el calificava com “el pintor valenciano de las stars de Hollywood”.

Fruit del seu constant treball, obtingué una rellevant posició econòmica que li va permetre viajar per diversos països, encara que trobà en el tranquil i amable ambient artístic i quasi bucòlic del Burjassot dels “feliços anys vint” un lloc ple de llum i verdor a molt poca distància de la capital valenciana.

Evidentment, Usabal estigué vinculat ab Burjassot, i mantingué una estreta relació en l’ambient artístic, i amistat ab l’escultor, també resident en Burjassot, Francisco Marco Diaz-Pintado, que vivia concretament en una residència ab jardí que tenia migera ab la zona de la pinada de la Granja.

Segons el recordava el burjassoter, Julio Llopis, el pintor Usabal, era un home alt d’estatura, puix feya 1´85 m., de complexió forta, un tant corpulent, i de monyo negre. També, segons el Sr. Julio Llopis, era amable en el tracte, educat i elegant. Correcte en el seu gest. I solia vestir de forma impecable. En estiu duia trage blanc, i adornava el cap ab un capell (sombrero) blanc d’ala ampla i faixeta negra. En 1935 li s’atorgà la medalla d’Honor de la Exposició Regional, i ab tal motiu l’Ajuntament de Burjassot li va fer un homenage popular oferint un gran menjar o banquet.      

Descripció del paisage retratat.- En la composició d’este quadre, apareix un paisage on sobreixen les teulades, fumerals, depòsits domiciliaris d’aigua, i patis vists des d’un florit terrat pròxim al carrer de la Granja (actualment carrer Navarra), i on destaquen al fons el campanar i la cúpula del temple de Sant Miquel. Esta pintura, plasmada en 1933, retrata esta vista de Burjassot en un estil impressioniste, buscant arreplegar aspectes etnogràfics típics de la població.

Fonts d’informació.- Com dic, afortunadament, gràcies al Sr. Julio Llopis Cabo, que interessat per la cultura en general i per l’art en particular, procurà divulgar el mèrit i qualitats de l’artiste, pintor i il·lustrador, Luis F. de Usabal, entre el seu àmbit de coneguts en Burjassot, en una época on havia quedat en l’oblit, aconseguí que es rehabilitara ací la seua figura.

Aixina, fa temps, em proporcionà un dossier sobre este gran pintor. En base ad ell vaig fer dos artículs per a la secció “Ullada al Patrimoni Cultural de Burjassot”, un d’ells el referent ad este quadre, en concret, el nº XXI (Nadal 2016), de la Revista Objetivo, editada pel Círculo Católico. Aixina mateix, en la pàgina d’Internet “Blog de Burjasotenses” es dedicà un artícul, de Luis Manuel Expósito Navarro, al pintor Usabal, en base a la documentació i a les dades que també li va facilitar pel Sr. Llopis Cabo. I també en la web  “Centred’estudisburjassot”, secció: Personatges de Burjassot, està publicat un artícul conjunt del Sr. Julio Llopis Cabo, i de Luis M.  Expósito Navarro, dedicat al pintor Usabal, on s’adjunten, també, dos quadres del pintor Usabal: un titulat “Paisaje de Burjasot”, i este atre titulat “Tejados de Burjasot, de propietat particular, i publicats en pàgines web d’Art Espanyol especialisades.Text de Santiago L. G

(NOTA.- S’advertix de l’obligació llegal de respectar els drets d’autor, i de la prohibició total o parcial de reproduir estos textos sense la deguda autorisació dels autors; com aixina mateix respecte a les imàgens de les que s’ha de donar el seu origen). 

Pel Consell Directiu del Museu Virtual Històric i Etnogràfic de Burjassot.  

COMPTAD0R DE VISITES

 

ARXIUS INCORPORATS RECENTMENT 

 

LES BELLES ARTS I BURJASSOT:

*Ullada al Patrimoni Cultural de Burjassot (XV). Per Santiago López García.​

*Manuel Morcillo García. Datos biográficos y obras musicales.

HISTORIA: ARTICLES:

Litografías representando fusilamientos de prisioneros del Pla del Pou (de Paterna).

Santiago López García

PERSONATGES DE BURJASSOT:

*Miguel Arnau Tamborero. Poeta

LES BELLES ARTS I BURJASSOT:

*Vicente Espinosa Carpio. Por Angel López García.

HISTÒRIA: ESTUDI DELS BARRIS I CARRERS DE BURJASSOT:

*Barrio del Ensanche Norte (San Roque) (1ª Parte). Arturo Cervellera Moscardó

NOVETATS

Versión para imprimir Versión para imprimir | Mapa del sitio
© Centre d´Estudis Locals de Burjassot. Jorge A. Alonso Berzosa